“Dat BOIKON-DNA haal je er niet zomaar uit”

Als er iemand is die het DNA van Boikon ademt, dan is het Jan Groothedde wel. Bijna 20 jaar geleden binnengekomen als stagiair, om uiteindelijk door te groeien tot manager marketing, sales en service, heeft hij het bedrijf zien groeien van een clubje van 12 enthousiaste techneuten tot de grootschalige innovator die het nu is. Met de groei kwam ook de diversificatie: nieuwe producten, nieuwe sectoren, nieuwe specialismes – en een nieuwe uitdaging om uit te leggen waar Boikon voor staat. ‘We hadden moeite met de vraag “wat is Boikon?” Voor de één waren we alleen die aluminiumprofielsysteemleverancier, voor de ander deden we hoogwaardige track & trace-technologie. Soms kwam er iemand langs die al jaren webshopklant was, maar opeens riep “oh joh, bouwen jullie dit soort machines ook?” Het verhaal naar buiten was niet duidelijk.’

Duidelijker profileren was dus het devies. Dat betekent een nieuwe huisstijl en concretere branding, en een focus op toegespitste contactpersonen. ‘In de praktijk praatten we al langer over de verschillende pijlers binnen ons bedrijf, maar die gaan we nog meer als onafhankelijke eenheden benaderen. De manier van verkoop is ook wezenlijk anders. In de vier technologiepijlers zie je dat vooral ons eigen aanbod relevant is voor de klant, terwijl de system-pijler veel meer vraaggestuurd is. Dan is het ook handig als je visueel onderscheid maakt daartussen.’

Nuchtere machinebouwers
Richting de buitenwacht wordt er dus hier en daar wat strakgetrokken en aangescherpt, maar onder de motorkap blijft veel hetzelfde, benadrukt Jan. ‘De mensen, de manier van werken, het enthousiasme voor de techniek – dat verandert niet. Die energie zal blijven stromen, het DNA blijft hetzelfde. In de kern zijn we natuurlijk nuchtere machinebouwers, maar onze toegevoegde waarde moet beter zichtbaar worden.’ Waar zit die waarde? Boikon sleutelt vooral aan bedrijfskritische processen, onderstreept hij. Meer en meer vormt het werk de missing link in veel productieketens. Dat vraagt om flexibel engineeren en slim met de klant meedenken. Glimlachend: ‘En ook een tikkeltje eigenwijs zijn, misschien.’

Op elkaar ingespeeld
Boikon heeft er - juist om de flexibiliteit en de korte lijntjes te behouden - bewust voor gekozen om de benodigde expertise zo veel mogelijk in eigen huis te houden. Dat betekent ook dat je veel verschillende karakters tegenkomt op de werkvloer, die allemaal zo hun eigen verantwoordelijkheid dragen voor hun deel van het productieproces. Waar sommige monteurs doorgaans met deadlines van een paar weken werken, kunnen anderen soms tot wel 3 jaar aan dezelfde machine sleutelen.  Zeker nu er meer met dedicated teams gaat worden gewerkt, verwacht Jan dat men makkelijker op elkaar ingespeeld raakt. ‘Maar we moeten het ook niet al te groot maken. Boikon blijft een bedrijf waar iedereen de vrijheid en de ruimte heeft om zijn creativiteit te uiten en met eigen initiatieven te komen. Waar het om draait is dat het met een team van 15 man makkelijker is om concreet ergens de schouders onder te zetten.’

Met een kleine maar hechte groep grote dingen doen, als David tegenover Goliath. ‘We zijn liever slim dan een stoere blater. We vertrouwen op elkaar: wat er ook gebeurt, wat de volgende stap ook gaat zijn, we gaan het fiksen.’