De Houtense roots van het DJURA

“Mooi hè?” Accountmanager Luit Bakker grijnst als hij kijkt naar het resultaat van de knop die hij net op het touchscreen heeft ingedrukt. In een fractie van een seconde is er een volledige traceercode op het proefvel onder de laser verschenen. In het oppervlak gebrand, zodat er geen verbruiksmateriaal zoals inkt of etiketten nodig is. Die duurzaamheid is belangrijk, maar de snelheid net zo goed, onderstreept Luit - terwijl er een klein wolkje rook opstijgt van het papier. “Bij sommige bierproducenten gaan er zo 80.000 flesjes per uur door de productielijn. Reken maar uit, dat zijn er 20 per seconde. En stuk voor stuk hebben ze hun eigen code nodig.”

We bevinden ons in Houten, onder de rook van Utrecht. Hier, in het hart van Nederland, lopen we het hart van een bedrijf binnen wiens vingerafdruk op bijna elk product in de supermarkt te vinden is, maar waar de meeste consumenten waarschijnlijk nooit van gehoord hebben: Domino Benelux. De van oorsprong Britse onderneming,  tegenwoordig onderdeel van printgigant Brother, is al jarenlang marktleider op het gebied van industrieel coderen. Datumcodes, streepjescodes, track & trace-codes, batchcodes en actiecodes voor grote namen als Coca-Cola of Grolsch, je kunt het zo gek niet verzinnen of de machines van Domino kunnen het printen.

Ten minste houdbaar tot: zie bovenzijde

Iedereen controleert wel eens of de fles slagroom in je handen een enkeltje appeltaart of enkeltje prullenbak verdient. Maar achter de scancodes en getallen gaat een veel grotere wereld aan informatie schuil. Luit: “Hoe meer regelgeving, hoe meer codes er om de hoek komen kijken. Denk bijvoorbeeld aan de tabaksindustrie of de  medische wereld, waar het echt belangrijk is dat je een authentiek en gecontroleerd product in handen hebt waarvan je de hele productiereis kunt nagaan."

Over reizen gesproken. Als accountmanager reist de geboren Groninger het hele land door, want Domino is zo veel meer dan een leverancier van ingewikkelde stempeltjes. “Wij proberen echt end-to-endoplossingen te bieden, en daarin door te innoveren. Denk bij voorbeeld aan onze Domino Cloud, die fouten in de productie in een mum van tijd opspoort en je op afstand op de hoogte houdt. Of onze cameratechnologie, die meteen controleert of een code correct en leesbaar is aangebracht. Zoiets gebeurde vroeger pas achteraf, dan kon je het product vaak weggooien.”

Ook verduurzaming en veiligheid speelt een belangrijke rol. “Hoe kun je inkt ontwikkelen waar zo weinig mogelijk CMS-stoffen in zitten, zodat ze veilig in het gebruik zijn op voedselverpakkingen? Of hoe zorg je ervoor dat er überhaupt geen inkt nodig is - daar zijn die laserprinters ideaal voor. Daarnaast moeten wij er bovenop zitten als er nieuwe Europese regelgeving wordt geïntroduceerd. Ons hoofdkwartier in Londen heeft een hele afdeling die zich daarmee bezighoudt, om op tijd onze klanten te kunnen informeren.” Al die extra regels waar extra codeeroplossingen voor nodig zijn, leidt dat nooit tot onvrede? Luit haalt zijn schouders op. “Dat valt wel mee. Natuurlijk vraagt het om extra investeringen, maar je kunt de codes ook meteen gebruiken om de consument beter te informeren. Iemand die bij voorbeeld net een dure fles whiskey heeft gekocht, wil graag weten of hij the real deal in handen heeft. Zo voeg je met elk stukje code ook een stukje waarde toe.”

Match made in heaven

Mooie verhalen, maar het geeft nog geen antwoord op de prangende vraag: hoe komt een bedrijf uit het midden des lands in Leek terecht? Luit grinnikt. Voor het huwelijk van BOIKON en Domino bleek een matchmaker nodig. Een grote klant in het Noorden had rond 2013 de vraag: hoe kunnen we het beste coderingen  aanbrengen op niet-vormvaste verpakkingen. Dat is met lasertechnologie soms nog best lastig, maar je wilt natuurlijk voorkomen dat je op het laatste moment nog een product weg moet gooien, alleen omdat de code niet goed is geprint. Via dat bedrijf zijn we in contact gekomen met BOIKON…en daar is uiteindelijk het hele DJURA-concept uitgerold. In eerste instantie zou ik het zelf ontwikkelen, maar ik zat op een gegeven moment samen met Erik (Oosterhof - red.) daar aan tafel, en zag de lijst met gewenste features langer en langer worden. Toen zei Erik: ik werk wel iets uit, komt goed. Dat hebben ze geweldig opgepakt.”

And the rest is history, zeggen ze dan. Inmiddels zijn we tien jaar verder, en staan er door heel Europa DJURA-machines met Domino-lasers. “De precieze cijfers kan ik je niet geven, maar het zijn er aardig wat. De productie gaat ook een beetje met golfbewegingen, waarbij veel afhankelijk is van wat er aan nieuwe wetgeving uitrolt. Momenteel zitten we voornamelijk in de ‘sigarengolf’. Daarnaast maakt DJURA ook gebruik van onze printers voor de aggregatielabeling. Je moet je zo voorstellen: ieder product heeft zijn eigen code, maar die gaat dan weer in een doos met een label erop waar de software precies aan kan aflezen welke producten er in zitten. Die doos gaat dan weer op een pallet met z’n eigen unieke label - en zo bouw je als het ware de hele kerstboom op. Dat is ook echt noodzakelijk om fraude tegen te gaan. Je wilt niet dat een doos waarover belasting in Roemenië is betaald opeens in Engeland eindigt.”

Binnen- en buitenland

Waar Domino doorgaans het inbouwen van lasers in eigen beheer houdt, heeft Luit genoeg vertrouwen in de engineers van BOIKON dat hij inmiddels simpelweg de doos opstuurt. “De technici zijn getraind om met onze apparatuur om te gaan, zodat ze ook eerstelijnssupport kunnen leveren. Die skills hebben ze daar gewoon.” Waar BOIKON ook zijn skills laat gelden volgens Luit: luisteren naar de klantvraag. “Bovendien denken ze mee en leveren ze vaak méér dan er aanvankelijk gevraagd is. Als je toch een track & trace-systeem in je productielijn moet inbouwen, dan kijken ze gelijk naar andere automatiseringsmogelijkheden. Domino is zelf een internationaal bedrijf, en als één van onze collega’s in het buitenland tegen problemen aanloopt met verpakkingen, dan twijfel ik er niet aan om ze naar BOIKON door te verwijzen. Tegenwoordig hebben ze mij vaak niet eens meer nodig. Dan krijg ik een mailtje: Luit, we hadden een issue, maar we hebben al contact met BOIKON hoor.”