De stagiair die steunpilaar werd

Als student werktuigbouwkunde op zoek naar een stage zag Siebo Beukema in 1998 een advertentie namens een beginnend bedrijfje in profielsystemen, gevestigd op een bedrijventerrein in zijn woonplaats Leek. ‘Mooi’, dacht Siebo, ‘lekker dicht bij huis’. En zo begint het verhaal van werknemer nummer 7 bij BOIKON.

Weinig mensen hebben de groei door de jaren heen van zo dichtbij mee mogen maken. Zelf groeide hij mee: als beginnend monteur in de assemblagehal kwamen er steeds meer taken op zijn pad die zijn aanwezigheid op kantoor vereisten. Van werkvoorbereiding tot projectplanning en engineering (en hier en daar nog wat ouderwets sleutelwerk), Siebo maakt het allemaal mee. “Ik had van begin af aan een klik met de jongens. We waren allemaal nog jong, hadden echt de drive om iets vernieuwends op te zetten”.

En vernieuwend werd het. Niet alleen in de schaal van de projecten, maar ook in de dagelijkse praktijk. “De hoeveelheid handwerk die we in de eerste jaren hadden, dat maak je tegenwoordig niet meer mee. Calculaties die één voor één gedaan moesten worden in Excel, tekeningen in AutoCAD. Tegenwoordig druk je op een knop en komt de werkvoorbereiding eruit gerold – daar was ik in mijn eerste jaren zo drie dagen zoet mee. Mocht je een hele lijst gaan maken met alle schroefjes en moertjes die je nodig had.” Is er dan niets wat hij mist uit die tijd?” Je hebt natuurlijk wel eens heimwee naar de kleinschaligheid waar je ooit mee begon, maar voor de rest is het er allemaal op vooruit gegaan. Nou moet ik wel bekennen dat ik daar soms wat behoudender in ben dan andere collega’s. Ik moet er nu niet meer aan denken dat we de ontwerpen die we maken nog volledig in 2D zouden uittekenen, maar ik heb destijds wel tegen die overgang naar drie dimensies aan zitten hikken. En nu weet je niet meer beter.”

Waar BOIKON tegenwoordig een gevestigde naam is in de wereld van automatisering en innovatie, was dat in de beginfase wel anders. “Ik denk dat het rond 2005, 2006 moet zijn geweest dat we echt het gevoel kregen dat we een goede reputatie aan het opbouwen waren. Dat was ook de periode dat we meer richting de projectautomatisering gingen. Klanten kwamen vaker terug, onze naam begon een beetje rond te zingen in het wereldje. ‘Zit je met een probleem, dan moet je bij die partij zijn’, dat werk.”

Die groei ging uiteraard zo nu en dan met de nodige groeipijntjes gepaard. Vooral de logistiek leverde soms hoofdbrekens op. “Het lijkt zo simpel, maar het was altijd de vraag hoe je van A naar B kwam. Moest je naar een klant in het zuiden des lands, dan leende je maar even de auto van Erik of Jeroen. Bedrijfswagens waren er nog niet. Voor het transport van onze systemen vertrouwen we nu al jarenlang op Koopman, maar het vinden van een betrouwbare partner is ook een geval trial and error. Gelukkig weten we inmiddels feilloos voor elk onderdeel waar we het beste aan kunnen kloppen.”

“Het mooie van hier zo lang rondlopen is dat je bij klanten over de vloer komt waar je 10 of 15 jaar geleden ooit systemen of installaties hebt aangelegd. Wanneer je ziet dat die nog steeds hun werk doen…daar kan ik wel met trots naar kijken. Zo’n organisatie als BAT Niemeyer in Groningen, daar zijn we zo hecht bij betrokken geweest. Aan de andere kant heb je ook klanten waar je al in geen tijden meer van gehoord hebt, tot je opeens een telefoontje krijgt: ‘hee, wij hebben ooit dit en dat bij jullie afgenomen, doen jullie dat nog steeds?’ Nou, dat zit keurig bij ons in het archief. Zeg maar hoe je het nu hebben wilt, en we regelen het voor je!”

Ondanks al zijn ervaring is Siebo ‘slechts’ 43, dus hij gaat nog wel een tijd mee. Waar ziet hij BOIKON heen groeien? “Ik weet nog dat Jeroen ooit bij 20 medewerkers zei dat hij 25 man een mooi eindpunt vond. Vervolgens werd het 40. Daarna moest hij bekennen dat hij de eindstreep had losgelaten. Veel van wat we doen komt voort uit klantvragen. Dan wordt het een succes en wordt 1 opeens 2, en 2 opeens 10, en voor je het weet heb je een hele nieuwe afdeling. Maar dat is ook altijd onze kracht geweest: als wij een opdracht aangaan, dan weet je dat je op ons kunt blijven bouwen. We doen er alles aan om een goed product af te leveren, ook als we daarvoor een tandje moeten bijschakelen.”