Trendwatchen met Dennis Ottens

Voor de één is het de ideale tool voor validatie en controle tegen namaak, voor de ander is het een noodzakelijk kwaad of een moetje van overheidswege. Hoe je er ook over denkt, track & trace is in meer en meer industrieën ‘here to stay’. Dennis Ottens heeft als de grote DJURA-man binnen BOIKON de aangescherpte regelgeving van dichtbij meegemaakt, en helpt ondernemingen nu de volgende stap te zetten.

Tweetrapsraket
“De wetgeving in de tabaksindustrie was een tweetrapsraket. In eerste instantie waren de OTP en de ‘make your own’-onderdelen aan de beurt. De pouches en de bussen, zeg maar. Die moeten sinds mei 2019 voldoen aan alle traceerbaarheidseisen. Vanaf mei 2024 gelden deze eisen ook voor andere tabaksproducten, zoals sigaren, pijptabak of snus (een Zweeds tabakspoeder dat achter de bovenlip  wordt gestopt - red.). Voldoen ze daar niet aan, dan mogen ze na die datum niet meer geproduceerd worden.”

Codes kopen
“Men weet BOIKON en DJURA steeds beter te vinden. Het begint vaak met de partij en die de softwarepakketten leveren die de codes genereren. Als ik een producent ben die in Polen wil leveren, dan moet ik codes in Polen inkopen, naar mijn bedrijf halen en aanbrengen, en vervolgens weer terugrapporteren: ik heb deze en deze  codes hier en hier voor gebruikt. Via dergelijke ondernemingen komen producenten vaak met ons aan de praat als het om de implementatie gaat.”

1.500 verpakkingen
“De grootste verrassing voor ons was de grote variatie in het productportfolio van sigarenproducenten, met verschillende afmetingen en verschillende verpakkingen. In eerste instantie dachten we: we gaan een stevige concurrentiemarkt in, want sigaren komen allemaal in vormvaste doosjes - en er zijn genoeg partij en die dat kunnen. Maar dat ligt toch genuanceerder. Het is een behoorlijke nichemarkt, dus men probeert zich te onderscheiden. Sommige fabrikanten hebben wel 1.500 verschillende verpakkingen! Nou, en dan hebben wij met DJURA een platform dat daar moeiteloos mee om kan gaan zonder dat de operator veel aanpassingen moet doen. Dus men weet ons wel te vinden: de komende jaren rollen er tientallen machines bij ons de fabricagehal uit.”

Groeimarkt
“Sigaren zijn een luxeproduct, dus dat  moet er dan ook een beetje goed uitzien. Vandaar ook de vele  afmetingen, daar zit ook een stukje marketing in. Je hebt in de kern twee verschillende markten: de cigarillo, die is qua formaat redelijk vergelijkbaar met de sigaret, en de longfillers, de bekende dikke Cubanen. Die komen trouwens tegenwoordig vaker uit Nicaragua of Zuid-Amerika. Daar kan men zo 20 euro per sigaar voor neerleggen en dat blijft een groeimarkt.”

Van Cubanen naar kraamzorg
“Je ziet dat steeds meer industrieën de meerwaarde van track & trace onderkennen, met name voor merkbescherming. In de wereld van luxegoederen zit veel namaak, en met specifieke codes kan je garanderen dat men het echte werk koopt. We hebben gesprekken gehad met horlogefabrikanten, parfummerken… maar er zijn ook  producenten van luiers of melkpoeder die hiermee aan de slag gaan. Zeker in landen als China is de vraag naar waarborging enorm hoog.”

Niet de eerste de beste 
“Voor ons is de uitdaging om een markt te vinden die bij ons past. Wij leveren echt maatwerk voor iedere productielijn. Industrieën die een kant-en-klaarproduct zoeken, waarbij ze aan de deur afrekenen en ermee wegrijden, daar zie ik DJURA niet zo snel heen bewegen. Wij gaan altijd eerst uitgebreid het gesprek aan om te  achterhalen waar de knelpunten zitten, en op welke manier we die het efficiëntst  kunnen verlichten.”

Laserbanaan
“De wereld werkt nu veel met geprinte labels, maar lasertechnologie gaat ook groter worden. Daarbij brand je codes of merknamen direct in het product, en heb je dus geen overbodig papier of milieuvervuilend plastic meer nodig. Dat werkt bij luxeproducten, maar let maar op: binnenkort staat het merk van de fruitproducent gewoon in de schil van je banaan gelaserd.”