Trendwatchen met Leon Hoogland

Samen met collega Stefan Absen vormt Leon Hoogland de harde kern van BOIKON Service. Van het prille begin – “We hadden nog niet eens een eigen ticketsysteem; als een klant belde, moesten we dat handmatig in Excel zetten” – tot het huidige full service concept dat training, onderhoud en upgrades biedt aan alle BOIKON-klanten. We blikken vooruit op de ontwikkelingen die hij de komende tijd hoog op de agenda heeft staan.

 

Connectivityplatform

Momenteel ligt de regie over de machines die we leveren primair bij de klant, en worden we alleen ingeschakeld als zij zelf een probleem registreren. Ons doel is om die regie wat meer in handen te houden, zodat we ook proactief kunnen adviseren wanneer we een afwijking detecteren. Er wordt in de dagelijkse praktijk enorm veel data gegenereerd door onze apparatuur over hun eigen functioneren, maar daar doen we nog te weinig mee. Sterker nog, in sommige gevallen kan ik die data alleen uitlezen als ik fysiek ter plaatse ben en mijn laptop aankoppel. Daarom houd ik me momenteel bezig met de ontwikkeling van een connectivity-platform, zodat we die gegevens altijd binnen handbereik hebben.

 

Digital Twin

In het verlengde van een dergelijk platform leggen we de nadruk meer en meer op het bouwen van een zogeheten digital twin van onze systemen. Deze ‘digitale tweeling’ vormt een virtuele representatie van het fysieke systeem, waarbij alle data over het functioneren en de output 1-op-1 wordt overgenomen. Zo wordt het kinderspel om simulaties te runnen, performance issues te bestuderen en andere nuttige inzichten te krijgen in de prestaties, zonder dat je daarbij afhankelijk bent van de beschikbaarheid van het apparaat zelf. Een bugfix of upgrade kan je op die manier eindeloos testen voordat je hem loslaat op de praktijk.

 

Remote werken

Op afstand werken…we kunnen het in veel gevallen wel, maar uiteindelijk wil je ook de klik behouden met de klant. Bovendien kan uitleg vanuit zijn of haar kant soms een vertekenend beeld geven. Ter plekke zie je veel beter hoe de machine interactie aangaat met de systemen eromheen of met het product dat het verwerkt. Daarom blijven we ervoor kiezen om minstens één keer per half jaar een bezoekje te brengen – ook voor het mechanische onderhoud.

 

Cybersecurity

Cybersecurity staat voor ons hoog op de agenda. Dat machines het goed blijven doen is één ding, maar ze moeten ook veilig blijven. De tijd dat een machine een op zichzelf functionerend organisme was dat één ding deed, hebben we al een tijdje achter ons gelaten. Machines worden steeds “slimmer”, in zekere zin, maar dat betekent ook dat ze meer koppelingen maken met andere systemen maken – en dus ook makkelijker een opening bieden voor kwaadwillenden. Hackpogingen en ransomware-aanvallen zijn tegenwoordig al lang niet meer voorbehouden aan nationale overheden en grote internationals; ook kleinere bedrijven zijn er vatbaar voor. Daar willen we ons dus in door blijven ontwikkelen.

 

Andere tijden

Van oudsher werken we bij BOIKON op het ritme van de Nederlandse kantooruren, maar met de vele internationale projecten die we tegenwoordig aangaan is dat zeker voor de service-afdeling niet altijd meer haalbaar. Daarom werken we aan een bereikbaarheidsrooster tot ’s avonds laat. Zo hoef je als Amerikaanse klant niet tot 3 uur ’s nachts te wachten voor je iemand aan de lijn kan krijgen.